3D od nuly

Posted on

Mé začátky a první roky s 3D grafikou

První zájem o 3D grafiku se u mě obevil již dávno. Ale nějak zvlášť jsem se mu nevěnoval. Opravdový zájem a vážný pokus přišel až roku 2015 kdy jsem pocítil potřebu rozšířit dosavadní vektorovou tvorbu. V té chvíli jsem ještě netušil, že s vektory pro fotobanky do roka skončím a budu se dál věnovat výhradně rastrové tvorbě.

Nechci zde popisovat veškeré detaily ze svých začátků. Za zmínku stojí jen to, že jsem si vybral program Blender3D. Jak jinak, jde o OpenSource program, tedy zdarma, přitom v perfektní a použitelné formě, nejde o nějaké “udělátko”, ale o velmi schopný, skoro profesionální program, v té době přibližně ve verzi 2.6. Sice po té co jsem ho poprvé otevřel, jsem ho chtěl zase hned odinstalovat a dělat jako by nic, ale to se naštěstí nestalo a jsem rád, že jsem se začátky prokousat a pokračoval dál.

Ze začátku jsem samozřejmě začínal s jednoduchými objekty. Převážně izolované na bílém pozadí, čímž jsem si tehdy ty začátky dost komplikovat. Následovaly abstrakce, práce s materiály, svícením a to vše v renderovacím enginu Cycles, pro který jsem se celkem rychle rozhodl. Chvíli jsem renderoval přes CPU, než jsem provedl upgrade počítače a pořídil GPU nVidia Geforce GTX 750Ti, čímž se rychlost renderu výrazně zvedla.

Když už jsem tušil nějaké základy modelování a svícení, začal jsem zkoušet jednoduché simulace. Především vody, následně látek, kouře a tak podobně.

Přišel čas na složitější a propracovanější modely. Pouštím se do modelování křídla, klavíru, který je zatím můj nejsložitější a časově nejnáročnější projekt. Na tomto místě je dobré zmínit, že všechno co dělám je zamýšleno prodávat na microstocku (mikro fotobankách), který je dost přísný na autorství. Absolutně všechno, každá část obrázku musí být moje vlastní autorské dílo. Bylo by mnohem jednodušší si hotové modely koupit, nebo stáhnout, jsou li dostupné a věnovat se pouze uměleckému ztvárnění. Ale to já bohužel nemůžu a tak si vše dělám sám od modelu až po veškeré textury. Výhodou 3D grafiky je téměř nevyčerpatelné využití hotového modelu, jak je vidět na příkladu s klavírem.

Další fází učení bylo opětovné zdokonalování modelování, zvládnutí částicového systému, texturování a compositing. Zkouším různé žánry a styly tvorby abych časem získal představu o nějaké specializaci.

Tento záběr pampelišek je úplně první propojení 3D grafiky s reálnou fotkou.

A tím se dostávám k tomu, co mě dosud nejvíc baví. Kombinace grafiky a fotografie k vytvoření komplexních scén. Někde je použito více grafiky, jinde je naopak 3D grafika jen jako hlavní objekt a zbytek scény je fotomontáž.

Nakonec jsem si chtěl vyzkoušet kompletní postavy. Což stále považuji za to nejtěžší. Strávil jsem na tom hodně času a vytvořil spoustu postav. Tyto zde jsou až ty poslední čtyři, které lze považovat za použitelné, ne však stále dokonalé. Postavám se nadále nevěnuji z časových důvodů. Modelování postavy, rigging, texturování a následné oblékání postavy je tak časově náročné, že za tu dobu mám deset jiných renderů samotných scén.

Není zde zachyceno zdaleka vše a také to nejde úplně přesně chronologicky, ale velice stručně vystihuje mé začátky, první čtyři roky v oblasti 3D grafiky až ke konci roku 2018. A co bylo dál jsem zaznamenal zde v článku Ohlédnutí za grafickým rokem 2019.