Vektory a Fotobanky

Posted on

Cesta na vrchol a pád zpátky na zem

V roce 2009 jsem natrefil na informaci o možnosti trochu si přivydělat prodejem fotek na fotobankách. Do té doby jsem své fotky nahrával na různé fotoservery, kde jsem sbíral “body” a komentáře, tak proč ne dolary? Na první pokus jsem byl odmítnut. V té době se psalo na diskuzních fórech, že nejlepší je projít vstupním testem přes vektory. Během chvilky jsem tedy nakreslil deset vektorů a byl jsem přijat. Začal jsem hned nahrávat fotky, ale k mému překvapení o ně nebyl žádný zájem, kdežto u vektorů, které jsem nebral vůbec vážně se začaly objevovat první prodeje. Tím začalo mé několikaleté období tvorby vektorů pro fotobanky.

2009

Za rok 2009 jsem nahrál 287 vektorů
počet fotobank 6

Začal jsem v půlce května. Objevuji novou tvůrčí práci s Illustrátorem, který jsem do té doby využíval v zaměstnání pro tvorbu inzercí a reklamy. Má prvotní tvorba je z dnešního pohledu skoro až úsměvná. Nebudu psát, že se za ní stydím, každý nějak začíná, ale z mého pozdějšího pohledu by byly mé první výsledky nepřijatelné. I tak jsem hned za květen vydělal skoro 12 dolarů, což byla velká motivace pokračovat dál, signál, že to fakt funguje. V červnu už jsem vydělal $36 a v červenci $53, čímž jsem po třech měsících dosáhl na první výplatu a byl přesvědčený, že budu pokračovat dál. (tyto a všechny dále uvedené hodnoty se týkají pouze fotobanky ShutterStock, dále jen SS, všechny ostatní fotobanky dohromady vydělávají zhruba to samé).

2010

Za rok 2010 jsem vytvořil 600 vektorů
počet aktivních fotobank 8

V dubnu (tedy téměř po roce) jsem poprvé překročil 100 dolarů za měsíc (na SS) a od té doby jsem pod tuto hranici nespadl, což byla další meta a motivace pokračovat. ShutterStock je v té době nejvýdělečnější fotobankou a vydělává přibližně tolik, co všechny ostatní dohromady. (to u mě platí asi tak přibližně do roku 2020)

Co se týká tvorby, jsem zatím nevyhraněný a tvořím ledacos od abstrakce až po “ruční” kresbu. Za tímto účelem jsem si pořídil tablet WACOM Intuos A4, jehož investice se mi následně mnohonásobně vrátila.

2011

Za rok 2011 jsem vytvořil 470 vektorů
počet aktivních fotobank 12

V tomto roce se již začíná ukazovat, že abstraktní tvorba bude daleko výdělečnější, než ta “kreslená”, ale i té se nadále věnuji. Ale stále platí, že zkouším kreslit cokoli a dál hledám to své téma.

2012

Za rok 2012 jsem vytvořil 340 vektorů
počet aktivních fotobank 14

V tomto roce se mi povedl první bestseller, který se na SS po vyhledání fráze “tech background” dostal na první pozici nejprodávanějších vektorů. Na prodejích to bylo znát, prodával se téměř každý den a to i několikrát. Dodnes je u mě tento vektor (SS) na čtvrtém místě nejvýdělečnějších a nejprodávanějších fotek s počtem stažení 3892.

Co se týká tvorby, tak už jedu převážně abstraktní pozadí a motivy.

2013

Za rok 2013 jsem vytvořil 670 vektorů
počet aktivních fotobank 18

I v tomto roce se mi povedl vytvořit bestseller a to hned dvakrát. Jednou to bylo zlaté pozadí a podruhé zimní pozadí, které se na SS dostalo na první místo ve vyhledávání a stažení 20 krát za den nebylo nic výjimečného. Zimní pozadí je dodnes můj nejúspěšnější výtvor jehož aktuální počet stažení činí 7423 (SS). Zlaté pozadí se 7170 stažení příliš nezaostává a je na druhém místě v top 5 mých bestsellerů.

Také přichází velká životní změna. Vlastně dvě. Ta větší a radostnější je, že se mi narodila dcera Kačenka. Ta druhá, že v zaměstnání pokračuji na částečný úvazek. Fotobanky sice vydělávají víc než zaměstnání, ale skončit se zaměstnáním úplně mám ještě strach, a tak jdu cestou půl na půl.

2014

Za rok 2014 jsem vytvořil 820 vektorů
počet fotobank 18

Tento rok je nejvýdělečnější. Zde jsem na absolutním vrcholu a od té doby to jde zase z kopce. V tuto chvíli to samozřejmě ještě nevím a ještě nějakou dobu se to budu snažit zvrátit. Co se týká tvorby, jedu hlavně líbivé, barevné, lesklé kýče a abstrakce. Prostě to, co má nejvíce prodejů.

Tento rok je také zlomový v tom, že se začínám více zajímat o 3D grarfiku (Blender3D), který v budoucnu zcela ovládne mou tvorbu. Ale vektory budou ještě po dobu dvou let na prvním místě. Už teď si ale 3D tvorbou pomáhám konceptem a následnou vektorizací.

2015

Za rok 2015 jsem vytvořil 3680 vektorů
počet fotobank 18

Tento rok je naopak nejproduktivnějším rokem za celou éru. Dítě roste a doma je klidu na práci stále méně. Pronajal jsem si tedy malou kancelář u nás na sídlišti, kam chodím pracovat. Chodím tam pracovat pondělky a pátky, kdy nejsem v zaměstnání, většinou víkendy dopoledne a párkrát týdně tam zajdu i na večer. Někdy mám pocit, že pracuji pořád, na produkci je to znát, ale na výdělcích už bohužel ne. Dokonce přemýšlím, jestli neskončím v zaměstnání úplně a nezkusím ještě větším úsilím zabojovat na poli fotobank. Dnes jsem rád, že jsem tak neučinil. Bohužel ani kvantita, ani kvalita již nemá velký vliv na výdělečnost, která přes veškerou snahu stále klesá.

2016

Za rok 2016 jsem vytvořil 1659 vektorů
počet aktivních fotobank 11
+foto + 3D celkem cca 1900

Ačkoli se snažím sebevíc, nedaří se mi obrátit klesající tendenci výdělků. Zaměřuji se na realističtější grafiku, letáky, infografiku a tlačítka. Ke konci roku jsem se rozhodl, že už mě tato tvorba nenaplňuje, výdělky klesají a chci si udělat pauzu ve vektorové tvorbě. Tento rok jsem vytvořil a nahrál poslední várku vektorů a ukončil předplatné Illustrátoru, čímž končí hlavní část věnovaná vektorové tvorbě. Také jsem tento rok vypověděl kancelář a dále pracuji zase z domova, což mělo i jeden zásadní rodinný důvod. To ovšem ještě neznamená konec fotobankám, jen si chci odpočinout od vektorů a dále se věnovat pouze rastrové tvorbě. Věřím však, že jednou někdy se k vektorům v nějaké podobě ještě vrátím.

2017 – 2018

Za rok 2017 jsem vytvořil 334 fotek a 3D renderů
Za rok 2018 jsem vytvořil 92 fotek a 3D renderů
počet aktivních fotobank 11
počet aktivních fotobank 13

Od roku 2017 už jedu čistě 3D grafiku z Blenderu3D a to jak obrazovou, tak video, které zkouším i natáčet, ale bez většího úspěchu. Dalším předmětem tvorby jsou fotografie a to hlavně z rodných jižních Čech (krajina, příroda) a fotografie z dovolených, to znamená výhradně památky a architektura z Francie. Dále zkouším montáže, fotomontáže a kombinace renderů s fotografií. I mezi fotografiemi jsem dosáhl úspěchu v podobě jednoho bestselleru. Fotky z Francie se docela prodávají, ale sem tam narážím na komické situace, kdy je po mě požadováno schválení autora stavby třeba u středověkého hradu.

Veškeré ukázky mé práce výše jsou čistě vektory. Ukázky další práce již neuvádím, protože se jim věnuje tento můj web. Třeba jak začínala 3D práce. A mnoho dalšího.

2019 – 2022

Za rok 2019 jsem vytvořil 74 fotek a 3D renderů
Za rok 2020 jsem vytvořil 15 3D renderů
Za rok 2021 jsem vytvořil 7 3D renderů
Za rok 2022 jsem vytvořil 60 3D renderů
počet aktivních fotobank 8

Pokračuji ve stejném duchu jako předchozí rok, jen se více věnuji propracovanějším renderům a montážím. Video již téměř vůbec nedělám. Nebaví mě.

Zatím co jsem se dříve snažil vybalancovat námět práce mezi tím co mě baví a co je prodejné, nebo by aspoň mohlo mít prodejní potenciál, od roku 2020 dělám výhradně jen to co mě baví bez ohledu na to, jestli to má, nebo nemá prodejní potenciál. Od roku 2021 zapojuji do tvorby i digitální malbu, později kombinaci 3D renderu a digitální malby jako post procesu. Koupil jsem si za tímto účelem tablet XP Pen Artist 22R Pro. (a když na něm zrovna nekreslím, dobře se na něm sledují filmy při práci, jakož to na třetím monitoru). Digitální malbě a jejímu studiu jsem se ten rok dost věnoval, což se také promítlo na slabé produkci toho roku. Ona ta produkce obecně je nepatrná, skoro až úsměvná ve srovnání s koncem vektorové éry. Je ale třeba podotknout, že 3D práce, které se věnuji je časově náročná. Už nedělám 50 vektorů denně, ale na jednom obrázku pracuji i týdny. Přesto se práce vyplácí a je dobře prodejná. Bohužel už v době, kdy na staré dobré prodeje nedosáhnu sebelepším bestsellerem.

Nejsem si zcela jistý přesným datem, ale někdy v této době jsem se opět vrátil v zaměstnání k plnému úvazku, čímž skončila jedna velmi zajímavá část mého tvůrčího, ale i osobního života. A také jsem si tím musel připustit, že fotobanky jdou fakt do kopru 🙂

2023

Za rok 2023 jsem vytvořil 15 3D renderů
+ cca 750 vygenerovaných AI ilustrací,
počet aktivních fotobank 6

Tento rok jsem kreativně vykročil podobně jako ty předchozí, ale pokračoval úplně jinak. Rozhodl jsem se na zkoušku chytit vlnu AI. Proč bojovat proti umělé inteligenci, když se s ní mohu spojit. Také mě zajímalo, co ty generátory umí. Na zkoušku jsem si zaplatil Midjourney a začal generovat. Ze začátku jsem k tomu přistupoval spíše formou inspirace pro svou vlastní tvorbu, ale po krátké chvíli jsem na kreativitu rezignoval a začal generovat ve velkém. Prvotní nadšení však po nějaké době střídá naprosté vyhoření. Během tří měsíců jsem vygeneroval tisíce obrázků, z toho jsem asi 750 výtvorů dotáhl do konce, upravil, popsal, oklíčoval a nahrál na fotobanky. Musel jsem však konstatovat, že jsem zcela vyčerpán a po kreativní stránce zcela neuspokojen. Ke konci už se do takové práce musím nutit a to mě nebaví, takže jsem generování ukončil a tím vlastně dočasně ukončil i veškerou aktivní činnost pro fotobanky. Musím však podotknout, že na AdobeStock se tvorba z Midjourny docela i prodává. (10/2023)

Pár slov na závěr

Byla to neuvěřitelná zkušenost. Chvílemi to byla až jízda. Z drobného přivýdělku se stala významná část příjmů a zase zpět jen drobný přivýdělek. Kromě dolarů, mi to dalo spoustu zkušeností nejen technických, ale i životních. Vektorům jsem se aktivně věnoval 7 let a od roku 2009 do roku 2016 jsem jich vytvořil přibližně 8000. Od roku 2017 jsem se věnoval výhradně 3D tvorbě, nebo její kombinaci s fotografií a digitální malbou. To mě baví stále a budu se tomu věnovat i nadále, i když třeba ne pro fotobanky, ale pro vlastní potěšení a kreativní vyžití. Ale kdo ví.

Nemám rád kdyby, ale dovolím si dvě. Kdybych se fotobankám začal věnovat o tři roky dřív… A kdybych se dříve začal věnovat 3D tvorbě… Ale to je jedno, jsem spokojený a vděčný, že všechno bylo tak jak bylo.

Co bude dál? Sám nevím. Nedává mi smysl několik dní tvořit jeden obrázek a pak se dívat jak se prodává za 0,01USD. Najít jiný trh a uplatnění? A jak to bude s AI? Tam se teď dějí velké věci a nikdo nevíme, kam a jak to bude směřovat. Zatím to tedy vypadá na zaslouženou pauzu, nádech a vrhnutí se po hlavě do nové tvorby, jen ještě nevím v jaké podobě. Ale jedno vím jistě, něco dělat budu a kdo ví, třeba zase pro fotobanky 🙂