Stejně jako jako jsem si sepsal shrnutí fotografického roku 2019, činím tak i s tím grafickým. Od začátků mé práce s 3D grafikou, kterou jsem stručně shrnul v příspěvku 3D od nuly jsem se více méně vyprofiloval do fantaskních scén využívajících jak grafiku, tak fotografii.
Prvním dílem roku jsou vikingové. Je to převážně 3D práce, fotografie je zde minimálně pouze v obloze. Lodě i postavy jsem měl z dřívějších projektů. Nově jsem vytvářel scénu, svícení, simulaci vody a mlhy.
Vzrůstá u mě zájem o fantasy krajiny. Zde jsem poprvé zkoušel procedurální techniku. Opět až na nepatrné mraky v obloze kompletní 3D scéna. Procedurální tvorba je zajímavá a podává vynikající výsledky, ale trochu mi vadí že finální výsledek je vidět až v renderu.
Zájem o digitální scény pokračuje a hledám možnosti jak tvořit krajiny. Poprvé opouštím Blender a zkouším sofistikovaný software. Bohužel jich není tolik a skoro všechny se předplácejí. Vybral jsem si Terragen a předplatil na měsíc. Toto je jeden z prvních výsledků. Obloha a sníh Photoshop.
Další dílo ze softwaru Terragen. Samozřejmě jde o tu krajinu. Letadlo je z Blenderu3D (které mám již hotové z dřívějška) a zkombinované ve Photoshopu.
Třetí krajina z Terragenu. Tentokrát včetně mraků a oblohy, na které je Terragen vynikající. Viking a vikingské lodě Blender3D a spojené ve Photoshopu. Rozdělaných projektů mám víc, ale jen tyto tři jsem dotáhl do konce. Dál jsem v Terragenu nepokračoval. Je to perfektní software, ale vadí mi dvě věci. Zaprvé k renderu využívá pouze CPU, což by se ještě dalo zkousnout. Druhý problém je čistě můj a tím je jeho programátorské ovládání. Pokud se nechci spokojit se základním nastavením a elementárním použitím, ale ponořit se do kreativnějšího tvoření scén, je třeba terén tvořit v podstatě matematicky na základě funkcí a na to já nemám buňky. Je to na mě příliš složité. Ještě jsem zkoušel WorldMachine, ten se nepředplácí a vytváří vlastně jen mapy, se kterými se dá dále pracovat v dalším 3D softwaru. V mém případě Blender. Mě by nejvíce vyhovoval program Vue od Eonu, ale jejich předplatné je příliš vysoké na pouhé vyzkoušení bez vyhlídky výdělku v budoucnosti. Rozhodl jsem se tedy na případné další krajinné scény využívat dále Blender3D, nebo reálnou fotografii, či montáž.
Zde na chvíli opouštím 3D a využívám pouze fotografii. Více se není třeba rozepisovat, uvádím zde v samostatném článku Mniši u Mount Saint Michel
Jeden nepatrný odskok k postavám. Vím, psal jsem, že se již postavám nevěnuji. Což je pravda, nové již nevytvářím, ale ty co již mám občas použiji s lehkou modifikací. Zde jsem využil již jednu hotovou, jen jsem jí oblékl do hábitu, předělal vousy.
V další vlně tvorby jsem se zasnil do éry hradů, které mám rád. Vymodeloval jsem si vlastní hrad úplně podle své fantazie. Zde v první verzi, kterých bude nakonec více. Zde jsem se věnoval hodně texturám. Přístup k nim zatím měním každou verzí a projektem a hledám nejlepší cestu která mě bude vyhovovat.
Tentýž hrad z jiného úhlu. Na skálu a lesy použitý částicový systém.
A další hrad, ale tentokrát fotografie. Chtěl jsem vyzkoušet i tuto cestu. Je to montáž několika fotografií. Postup a tvorba na tomto videu https://youtu.be/WayR4lYWgTM
Ještě jedna fotomontáž. Fotomontáže reálných hradů, mají jednu velkou nevýhodu oproti těm digitálním. Fotobanky je kvůli autorským právům vyhazují.
A fotomontáž do třetice. Více v samostatném článku Bitva o hrad
Zde je kombinace 3D a fotografie, ale úplně jinak. Chtěl jsem porovnat 3D model s reálnou fotkou. Opět tomuto tématu věnuji samostatný prostor The Ships – lodě a grafika
Čistě digitální loď. Kromě oblohy jak je až na úplné výjimky zvykem.
A fotografie reálné lodi. Původní fotografie a úprava v krocích https://youtu.be/cPyv9l27ki0
Zde opět digitální loď, která má tu výhodu, že se s ní dá svobodněji pracovat a donekonečna vytvářet nové kompozice a scény. Třeba takto…
…nebo takto…
…a takto. Tohle s fotkou neudělám 🙂 U tohoto projektu dochází k jedné zásadní změně a tou je příchod nového Blenderu 2.8. S ním přichází nový renderovací realtime engine EEVEE. Jsem v mírném schizofrenickém rozpoložení, jestli dál pokračovat v osvědčeném ray-tracingovém renderu Cycles, nebo přejít na nový bleskurychlý EEVEE, který má ale své “ALE”. Tato problematika je choulostivější a až časem zjišťuji, že nejlepší je využívat z obojího to nejlepší. Na něco použiju EEVEE na něco Cycles. Časem se ukáže.
Po letech jsem se na chvíli vrátil k autům. Chtěl jsem si zkusit vymodelovat opravdové auto. Je to Renault R8 Gordini z roku 1960. Toto jsem dělal v podstatě jako koníček, bez možnosti jakéhokoli výdělku. Reálná auta se na fotobankách kvůli autorským právům prodávat nesmějí (podobně jako ty hrady). Až jednou budu mít čas, rád bych zkusil nějakou americkou klasiku. Třeba Pontiac Firebird 1967.
Vikingama jsem letos začínal a také s nimi končím. Vikingské lodě s použitím volumetrického prostředí.
… a samotní vikingové. Staré známé postavy a lodě. Jen nová kompozice a scéna.